Przy rozruchu bezpośrednim, silnik pobiera z sieci prąd dużo większy (prąd rozruchowy silnika) od jego wartości znamionowej In. Zastosowanie układu gwiazda-trójkąt jest jednym ze sposobów rozruchu silników indukcyjnych a co za tym idzie jednym ze sposobów zmniejszenia prądu rozruchowego. W przypadku układu gwiazda-trójkąt przy podaniu napięcia na silnik uzwojenie stojana jest załączone w gwiazdę. Wtedy prąd rozruchowy jest 3-krotnie mniejszy ale i moment rozruchowy jest 3-krotnie mniejszy. Gdy prędkość obrotowa silnika ustali się, to znaczy gdy prędkość obrotowa będzie bliska prędkości synchronicznej następuje automatyczne przełączenie uzwojenia stojana w trójkąt. Wówczas silnik rozpędza się do wartości nominalnej. Napięcie linii zasilającej powinno być takie same jak napięcie znamionowe silnika połączonego w trójkąt. Największą zaletą zastosowania układu gwiazda-trójkąt jest zmniejszenie czasu działania prądów udarowych, które prowadzą do nagrzewania się uzwojeń silnika.